What have we learned? – (हमने क्या सीखा?)

What have we learned?

Experts on Change management in Industry believe that only “learning” organizations survive the rapid technological developments in the world today. Organizations which quickly read the signs (“on the wall”), spot the opportunity (“in the challenge”), and are comfortable with uncertainty, do the best in these times. TISA in its own small way has proved that by conducting its first online National conference lasting five days in the first week of October 2020.

So, what have we learned from this NC, as a community of people who stammer? In my opinion, these lessons can be summarized as below:

1. We work best when we work as a diverse team: people from different backgrounds bring a variety of experience, expertise, and opinions to the table. A good coordinator makes the best use of this knowledge base and works out the most relevant/ efficient path ahead.

2. Planning is a MUST but need not be a line cast in stone. Good planning should always be flexible to accommodate emerging variables. Good planning, which anticipates all the possible pros and cons is half the battle won.

3. Communication is the backbone of the above two – and in fact every step we take towards our goal. Choosing appropriate medium/ modality (a quick phone call or email or telegram?) too is critical, keeping in mind people’s preferred communication styles.

4. Matching people’s bent/ talent with the assigned roles is a critical skill. A volunteer with a B.Tech (IT) may play the role of a host or anchor very well if that is his deep desire and un-recognized talent. We need not pigeon hole people just because of their formal degrees.

5. Importance of rehearsals can not be over-emphasized. If an event is important, rehearsing it well is equally important, if not more. Many of us learned a lot about zoom, when we did a rehearsal a few days before NC, even though we had been using zoom for quite some time!

6. Quick Internal reviews, during the event (end of the day) is very important. It removes small irritants and improves performance dramatically.

7. Aiming HIGH is important. It is better to FAIL, doing something worthwhile than succeeding at small un-ambitious goals.

8. We need to constantly research what people want to know about. The content will always be the king. The sessions on relationships and careers have been more popular. Let us keep fine-tuning our responses to these queries.

I thank all my colleagues in TISA and new friends who connected for the first time during this NC. I hope and pray that we, as a community, will keep learning and keep aiming high, both in our personal lives and together in TISA! Let us aim for stars, break some and bring home, to light our path on a dark night…

Dr. Satyendra Srivastava (“ssssachin”)

हिन्दी अनुवाद :-

हमने क्या सीखा?

औद्योगिक क्षेत्र में ‘‘बदलाव प्रबंधन’’ के विशेषज्ञों का मानना है कि आज तकनीकी विकास के युग में लगातार सीखने की कोशिश करने वाले संगठन ही खुद को बनाए रख सकते हैं। आज के दौर में आने वाले संकेतों को तुरंत समझने वाले और अनिश्चितता की स्थिति को सहजता से स्वीकार करने वाले संगठन ही बेहतर परिणाम दे पाते हैं। तीसा ने अक्टूबर माह के पहले सप्ताह में 1 से 5 अक्टूबर तक अपनी पहली आनलाइन नेशनल कान्फ्रेन्स सफलतापूर्वक आयोजित करके यह साबित कर दिया है।

हकलाने वाले व्यक्तियों के एक समाज के तौर पर हमने इस नेशनल कान्फ्रेन्स से क्या सीखा? मेरी राय में सीखी गई बातों को इस प्रकार संक्षिप्त रूप में कहा जा सकता है:-

1. जब हम एक विविधता भरी टीम के साथ काम करते हैं, तो एक बेहतर परिणाम की आशा रहती है। विभिन्न पृष्ठभूमि से आने वाले लोगों के अपने अलग अनुभव, कार्य करने की विशेषज्ञता और सुझाव संगठन के लिए बहुत उपयोगी साबित होते हैं। एक श्रेष्ठ कोआर्डिनेटर ऐसे सभी व्यक्तियों के कौशल को ठीक तरह से पहचान कर एक बेहतर प्रबंधन कर पाने में सफल होता है।

2. किसी भी कार्यक्रम के लिए एक अच्छी कार्ययोजना बनाना जरूरी है, लेकिन यह लचीली होनी चाहिए। एक अच्छी कार्ययोजना में समयानुसार बदलावों को अपनाने की संभावना होनी चाहिए। एक ऐसी योजना जो सभी पक्षों को ध्यान में रखकर बनाई जाती है, किसी भी लक्ष्य की 50 प्रतिशत पूर्ति हो यही कर देती है।

3. सफल संचार इन दोनों आयामों की रीढ़ है। यह अपने लक्ष्य की ओर आगे बढ़ते का रास्ता खोलती है। अपना संदेश सही समय पर पहुंचाने के लिए सही माध्यम (फोन काॅल, ई-मेल, टेलीग्राम) का उपयोग करना टीम के लिए लोगों को सक्रिय बनाए रखने में महत्वपूर्ण भूमिका का निर्वहन करता है।

4. विभिन्न कार्यक्षमता और प्रतिभा सम्पन्न लोगों के कौशल की सही पहचान करके उन्हें सही जिम्मेदारी सौंपना भी एक कठिन कार्य है। जैसेकि एक बी.टेक. शिक्षित स्वयंसेवक भी एक अच्छा कार्यक्रम संचालक या एंकर हो सकता है – यदि उसकी प्रतिभा और क्षमता के अनुसार जिम्मेदार सौंपी जाए।

5. किसी भी कार्यक्रम का पूर्वाभ्यास भी महत्व रखता है। यदि कार्यक्रम को हम महत्वपूर्ण मानते हैं, तो उसके पूर्वाभ्यास को भी महत्व देना चाहिए। हम सभी साथियों ने इस नेशनल कान्फ्रेन्स की तैयारी के दौरान जूम एप्लीकेशन के बारे में बहुत कुछ सीखा है। जबकि हम लोगों ने जूम का उपयोग कुछ समय पहले ही करना शुरू किया था। इसलिए पूर्वाभ्यास कार्यक्रम के दौरान होने वाली गलतियों की संभावना को दूर करता है।

6. कार्यक्रम के दौरान त्वरित आंतरिक समीक्षा भी अपना अलग महत्व रखती है। यह छोटी-मोटी परेशानियों को दूर करती है और हमारे प्रदर्शन को नाटकीय रूप से बेहतर बनाती है।

7. अपना लक्ष्य बड़ा रखना जरूरी है। यह असफल होने से बेहतर है कि हम लगातार कोशिश करते रहें।

8. कार्यक्रम की तैयारी के दौरान हमें यह शोध करने की आवश्यकता होती है कि हमसे जुड़ने वाले लोग क्या जानना चाहते हैं, उनकी क्या अपेक्षाएं है? कार्यक्रम की विषयवस्तु हमेशा ही एक राजा की तरह होती है यानी एक मजबूत कड़ी। हमने पाया है कि रिश्ते-नाते और करियर से सम्बंधित सत्र बहुत ही लोकप्रिय रहते हैं।

मैं अपने सभी सहयोगियों और पहली बार तीसा के साथ जुड़ने वाले साथियों को धन्यवाद देता हूं। मुझे उम्मीद है और प्रार्थना है कि हकलाने वाले लोगों के एक समाज के तौर पर हम हमेशा सीखते रहेंगे और अपने लक्ष्यों को उच्च बनाए रखेंगे – अपने व्यक्तिगत जीवन में भी और तीसा के साथ भी। चलिए अंधेरे को हराकर प्रकाश की ओर आगे बढ़ें।

अनन्त शुभकामनाएं!

डा. सत्येन्द्र श्रीवास्तव
(स-स-सचिन)

Post Author: Amitsingh Kushwaha

1 thought on “What have we learned? – (हमने क्या सीखा?)

    Dr Satyendra

    (October 13, 2020 - 3:31 pm)

    Thank you, Amit, for such a nice translation… Great job!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *